Ghid privind AUTORIZAREA EXECUTĂRII LUCRĂRILOR DE CONSTRUCŢII
pasul 1. Obţinerea CERTIFICATULUI DE URBANISM
pasul 2. Elaborarea STUDIILOR DE SPECIALITATE
pasul 3. Obţinerea AVIZELOR şi ACORDURILOR
pasul 4. Obţinerea AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE / DESFIINŢARE
pasul 5. Realizarea RECEPŢIEI LA TERMINAREA LUCRĂRILOR DE EXECUŢIE
pasul 6. Obţinerea CERTIFICATULUI DE EDIFICARE
pasul 1 – Obţinerea CERTIFICATULUI DE URBANISM
? Ce este – actul de informare prin care Primăria Municipiului Tulcea, prin direcția Arhitect Șef, face cunoscute informațiile privind regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor existente la data solicitării, în conformitate cu Planul Urbanistic General și Regulamentul Local de Urbanism aferent ale Municipiului Tulcea sau alte documentații de urbanism și amenajarea teritoriului aprobate.
https://www.primariatulcea.ro/wp-content/uploads/2022/08/Reglementari-Zonificare-functionala.pdf
? Ce stabilește – cerințele urbanistice specifice amplasamentului și zonei; avizele/acordurile necesare; obligația de a contacta autoritatea competentă pentru protecţia mediului; oferă informațiile privind consecințele urbanistice ale operațiunii juridice în cazul vânzării sau cumpărării de imobile.
? Cine îl solicită – orice persoană fizică sau juridică, nefiind necesară prezentarea titlului asupra imobilului sau a altui act care să ateste dreptul de proprietate;
? În ce situații se emite – la realizării unor investiții (construire/desființare/branșamente, racorduri și extinderi rețele edilitare/modificări interioare/ firme și reclame/ schimbare de destinație/ intrare în legalitate); pentru îndeplinirea procedurilor legale privind concesionarea terenurilor; la adjudecarea prin licitație a proiectării lucrărilor publice în faza de documentaţie tehnico-economică „Studiu de fezabilitate”, ori similară acesteia; pentru cereri în justiţie şi operaţiuni notariale privind circulaţia imobiliară.
? Cine îl emite – Primarul Municipiului Tulcea şi se semnează de către primar, de secretarul general şi de arhitectulşef.
? Care sunt documentele necesare –
- cererea-tip (formularul–model F.1 „CERERE pentru emiterea certificatului de urbanism”);
- elementele de identificare ale solicitantului (copie C.I./ C.U.I.);
- elementele de identificare ale imobilului (localitate, număr cadastral şi număr de carte funciară); elementele care definesc scopul solicitării;
- evidenţierea imobilelor în cauză pentru imobilele neînscrise în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară: plan de încadrare în zonă, la una din scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000, 1:1.000, 1:500, după caz, eliberat, la cerere, de către oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară;
- evidenţierea imobilelor în cauză pentru imobilele înscrise în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară: extras din planul cadastral de pe ortofotoplan şi extras de carte funciară pentru informare actualizat la zi, eliberate, la cerere, de către OCPI Tulcea – http://www.ocpitulcea.ro/ );
- plata taxei de eliberare a certificatului de urbanism, în copie.
? Se poate construi doar în baza certificatului de urbanism – Certificatul de urbanism nu conferă dreptul de executare a lucrărilor de construire, amenajare sau plantare, executarea lucrărilor se va efectua după obținerea Autorizației de construire.
? Care sunt taxele necesare: se stabilesc în funcție de suprafața construcției/ terenului, pentru anul 2024 fiind stabilite prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Tulcea nr. 332/ 19.12.2023, astfel:
- până la 150 mp, inclusive – 7 lei; între 151 -250 mp – 8 lei; între 251 – 500 mp – 10 lei; între 501 – 750 mp – 16 lei; între 751 – 1000 mp – 19 lei; peste 1000 mp – 19 + 0,01 lei/mp pentru fiecare mp care depăşeşte 1000 mp;
- taxe de prelungire a valabilității Certificatului de urbanism – 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului de urbanism inițial.
? Unde se poate achita taxa: prin aplicaţia https://tulcea.cityon.ro/, https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public/, https://www.primariatulcea.ro/taxe–si–impozite/ sau în numerar sau cu card bancar la casieriile:
- Sediul central: Adresa: Str. Ion Luca Caragiale nr.2A, Tulcea, Telefon: 0240.532.950, Fax: 0374.460.901, E-mail: sit@primariatulcea.ro
- Agenția Plugari: Adresa: Str. Plugarilor nr.2, Telefon: 0240.511.203
- Agenția Socului: Adresa: Aleea Socului nr. 4, bloc 2, scara A, apartament 1
? Care este valabilitatea: primăria stabileşte termenul de valabilitate (între 6 şi 24 luni) de la data emiterii, în funcţie de scopul solicitării, complexitatea investiţiei şi caracteristicile urbanistice ale zonei de amplasament, menținerea valabilităţii prevederilor documentațiilor urbanistice şi a planurilor de amenajare a teritoriului aprobate, pentru imobilul solicitat.
? Când încetează valabilitatea: când titularul renunţă la intenţia de a mai construi, situaţie în care are obligaţia de a notifica acest fapt autorităţii administraţiei publice emitente; când titularul nu solicitată prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism în termenul legal de 15 zile înaintea expirării acestuia.
? în cât timp se emite: verificarea operativă de către Direcția Arhitect Șef privind respectarea structurii şi documentaţiilor depuse şi restituite, după caz, a documentaţiilor necorespunzătoare, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii pentru emiterea C.U. şi 15 zile lucrătoare de la data înregistrării completărilor/ cererii pentru emiterea C.U. pentru documentațiile conforme;
? Unde se depune: în cadrul Registraturii Direcției Arhitect Șef, din cadrul Registraturii Generale, Primăria Municipiului Tulcea, Adresa: Strada Păcii nr. 20, Telefon: 0240.511.440/0240.511.441, int. 113/139, e-mail: urbanism@primariatulcea.ro
Depuneri documente: Luni – Joi: 8.30-12.00
Eliberări documente: Marți și Joi: 13.00-15.30
Toate documentele solicitate se vor îndosaria, astfel încât accesul la documente să fie facil și să nu existe riscul pierderii acestora.
pasul 2 – Elaborarea STUDIILOR DE SPECIALITATE
? Ce sunt – documentații suplimentare cerute prin certificatul de urbanism cu privire la analizarea din mai multe puncte de vedere a unui imobil în contextul amplasamentului sau și realizate de specialist din domenii diferite înaintea elaborarii documentației tehnice necesare obținerii autorizației de construire/desființare.
? Care sunt: de circulaţie, istoric, de amenajare peisagistică, de impact asupra mediului, studiu de însorire, expertize tehnice, scenariu de securitate la incendiu, raport de audit energetic, raport de expertiză a sistemelor tehnice, studiu privind posibilitatea montării/utilizării unor sisteme alternative de producere a energiei, geotehnic, topografic etc.
?Care este valabilitatea lor: 3 ani din momentul elaborării lor în condițiile în care nu se schimbă datele de temă.
? La ce sunt necesare: la obținerea avizelor și acordurilor cerute prin certificatul de urbanism ca părți ale documentației specifice sau suplimentar ca părți obligatorii care însoțesc documentația tehnică necesară obținerii autorizației de construire/desființare.
Se depun în copie la primărie în documentația finală pentru obținerea Autorizației de construire/desființare.
pasul 3 – Obținerea AVIZELOR și ACORDURILOR
? Ce sunt: acte (favorabile sau nefavorabile) cu caracter tehnic de obligativitate, având ca obiect analiza soluţiilor funcţionale, a indicatorilor tehnico-economici şi sociali ori a altor elemente prezentate prin documentațiile de amenajare a teritoriului şi urbanism sau prin documentaţia tehnică.
? Ce stabilesc: condițiile de construibilitate prin asigurarea şi racordarea/branşarea la infrastructura edilitară; racordarea la reţeaua căilor de comunicaţii; securitatea la incendiu, protecţia civilă şi protecţia sănătăţii populaţiei; cerinţele specifice unor zone cu restricţii stabilite prin reglementări speciale, zone cu destinație specială (zone protejate sau zone de protecție monumente istorice, unități militare sau cu caracter special, zone verzi, zone cu potențial natural, etc).
?Cine le solicită: fie direct de către solicitant sau împuterniciţii acestora, anterior depunerii documentaţiei tehnice pentru autorizarea construcţiei.
?Cine le emite: autoritățile competente în domeniu de la Autoritatea de mediu, la Direcția județeană pentru cultură, Inspectoratul pentru situații de urgență, etc. și alte servicii deconcentrate ale autorității publice locale.
?Care este valabilitatea lor: îşi menţin valabilitatea pe toată perioada implementării investiţiilor, atât până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate; de la data depunerii documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construire/desființare la primărie până la data emiterii acestora, ele fiind în vigoare la data depunerii; în valabilitatea certificatului de urbanism (avize de amplasament rețele utilități publice) sau având o perioada de valabilitate proprie precizată de avizator.
?Când se pierde valabilitatea lor: prin nerespectarea condițiilor care au stat la baza emiterii acestora și constatate de către agenții constatatori.
? Care sunt (necesitatea obținerii lor se face de la caz la caz):
avize de amplasament necesare
- branșamentelor la utilități: apa/ canalizare https://www.aquaservtulcea.ro/;
- rețele electrice https://www.reteleelectrice.ro/; https://www.transelectrica.ro/;
- gaze naturale https://www.distrigazsudretele.ro/;
- energie termică https://www.energotermtulcea.ro/;
- rețele de telefonie https://www.orange.ro/ ;
- salubritate: https://serviciipublicetulcea.ro/ ;
- transport urban: https://stp–tulcea.ro/ ;
- apărarea împotriva incendiilor și apărare civilă: https://www.isudelta.ro/
- sănătatea populației: https://dspjtulcea.ro/
- acord / aviz de mediu: https://apmtl.anpm.ro/; https://ddbra.ro/
- poliția rutieră: https://tl.politiaromana.ro/ro/utile/politia–rutiera ;
- administrația drumurilor și podurilor: https://www.drdpct.ro/ro/content/unitati–subordonate/unitatisubordonate/s.d.n.–tulcea ;
- autoritatea aeronautică civilă: https://www.caa.ro/
- MApN, SRI: pentru terenuri în proximitatea unor obiective militare sau pentru realizarea de infrastructuri energetice;
- ADS pentru drumurile de exploatare aflate în proprietatea Statului: http://domeniilestatului.ro/ ;
- acord DIAP: https://www.diaptulcea.ro/ ;
- direcția judeteană de cultură: https://djctl.blogspot.com/ ;
- aviz scoatere din circuitul agricol: https://www.ospatulcea.ro/informatii–utile–2/
- aviz scoatere din circuitul forestier: https://www.rosilva.ro/unitati_silvice/tulcea__l_htm
- aviz sistemul de gospodărie a apelor: https://dobrogea–litoral.rowater.ro/?page_id=1365
- aviz biosfera Delta Dunării: https://ddbra.ro/
- aviz consiliul județean Tulcea: https://www.cjtulcea.ro/sites/cjtulcea/pages/paginahome.aspx .
Valabilitatea avizelor/ acordurilor se poate prelungi cu acordul emitenților respectivi în măsura în care scopul emiterii avizului/acordului inițial nu s-a schimbat.
Avizelor și acordurilor cerute prin Certificatul de urbanism sunt părți obligatorii ale documentației tehnice necesare obținerii Autorizației de construire/ desființare și se vor depune la Primăria Municipiului Tulcea însoțite de documentațiile anexă care au stat la baza obținerii avizului sau acordului respectiv.
pasul 4 – Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE/ DESFIINȚARE
? Ce este: actul administrativ final pe baza căruia se pot realiza lucrări de construire/desființare, pe raza unității administrative teritoriale pentru investiții ce privesc construcțiile civile, industriale, inclusiv cele pentru susţinerea instalaţiilor şi utilajelor tehnologice, agricole sau de orice altă natură (inclusive cele cu caracter special).
? Ce stabilește: permisiunea executării lucrărilor de construcţii corespunzător măsurilor prevăzute de lege referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea şi postutilizarea construcţiilor.
? Cine solicită: orice persoană fizică sau juridică, titulară a unui drept asupra construcției şi/sau terenului care conferă titularului dreptul de a obţine, potrivit legii, din partea autorităţii competente autorizația de construire/desființare.
? Cine emite: Primarul Municipiului Tulcea prin Direcția Arhitect Șef și se semnează de către primar, de secretar general şi de arhitect-şef.
? În cât timp se emite: verificarea operativă de către Direcția Arhitect Șef privind respectarea structurii şi documentaţiilor depuse şi restituite, după caz, a documentaţiilor necorespunzătoare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii pentru emiterea A.C. si cel mult 30 zile de la data inregistrării completărilor/ cererii pentru emiterea A.C. pentru documentațiile conforme.
? Care sunt lucrările care se autorizează:
- lucrări de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, reabilitare, schimbare de destinație sau de reparare a construcţiilor de orice fel, precum şi a instalaţiilor aferente acestora;
- lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrări, la toate categoriile de monumente istorice și la anexele lor, identificate în acelaşi imobil – teren şi/sau construcţii, la construcţii amplasate în zone de protecţie a monumentelor şi în zone construite protejate, ori la construcţii cu valoare arhitecturală sau istorică deosebită, stabilite prin documentaţii de urbanism aprobate;
- lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare şi reabilitare privind căile de comunicaţie de orice fel, drumurile forestiere, lucrările de artă, reţelele şi dotările tehnico-edilitare, lucrările hidrotehnice, amenajările de albii, lucrările de îmbunătăţiri funciare, lucrările de instalaţii de infrastructură, lucrările pentru noi capacităţi de producere, transport, distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, precum şi de reabilitare şi retehnologizare a celor existente;
- împrejmuiri şi mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri, locuri de joacă şi agrement, pieţe şi alte lucrări de amenajare a spaţiilor publice;
- lucrări de foraje şi excavări necesare pentru efectuarea studiilor geotehnice şi a prospecţiunilor geologice, proiectarea şi deschiderea exploatărilor de cariere şi balastiere, a sondelor de gaze şi petrol, precum şi a altor exploatări de suprafaţă, subterane sau subacvatice;
- lucrări, amenajări şi construcţii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizării executării lucrărilor organizarea de tabere de corturi, căsuţe sau de rulote;
- lucrări de construcţii cu caracter provizoriu: chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame, copertine şi pergole situate pe căile şi spaţiile publice, anexe gospodăreşti, precum şi anexele gospodăreşti ale exploataţiilor agricole situate în extravilan;
- cimitire – noi şi extinderi.
Verificarea documentațiilor tehnice (D.T.A.C.)
? Ce este: se referă la respectarea reglementărilor tehnice privind la cerințele fundamentale aplicabile în domeniul construcțiilor cu scopul obţinerii unor construcţii de calitate, pe întreaga lor durată de existenţă: rezistenţă mecanică şi stabilitate; securitate la incendiu; igienă, sănătate şi mediu înconjurător; siguranţă şi accesibilitate în exploatare; protecţie împotriva zgomotului; economie de energie şi izolare termică; utilizare sustenabilă a resurselor naturale.
? Cine o efectuează: specialiști verificatori de proiecte atestați pe domenii/subdomenii și specialități, alții decât specialiștii elaboratori ai proiectelor, prin grija și responsabilitatea investitorului/proprietarului/administratorului, după caz, pe domenii/subdomenii de construcții și specialități pentru instalațiile aferente construcțiilor, corespunzător cerințelor fundamentale aplicabile stabilite de proiectant/proiectanți și precizate în proiect.
? Care sunt obligațiile proiectanților: precizarea prin proiect a categoriei de importanță a construcției; asigurarea prin proiecte și detalii de execuție a nivelului de calitate corespunzător cerințelor, cu respectarea reglementărilor tehnice și a clauzelor contractuale; prezentarea proiectelor elaborate în fața specialiștilor verificatori de proiecte atestați, stabiliți de către investitor, precum și soluționarea neconformităților și neconcordantelor semnalate.
? La ce folosește: în garantarea realizării unei construcții de calitate, ca procedura obligatorie în cadrul procesului de autorizare, proiectanții au obligația de a menționa încadrarea în clasa de importanță, categoria de importanță și cerințele de verificare ale construcțiilor ce fac obiectul elaborării prezentelor documentații.
? Unde se depune: în cadrul Registraturii Direcției Arhitect Șef, din cadrul Registraturii Generale, Primăria Municipiului Tulcea
Adresa: Strada Păcii nr.20,
Telefon: 0240.511.440/0240.511.441, int. 113/139, E-mail: urbanism@primariatulcea.ro
Depuneri documente: Luni – Joi: 8.30-12.00
Eliberări documente: Marți, Miercuri și Joi: 13.00-15.30
La depunerea lor se va verifica conținutul documentației conform opisului atașat și conform prevederilor legale. Cererile însoțite de documentații neconforme nu pot fi înregistrate.
Toate documentele solicitate se vor îndosaria, în două exemplare, astfel încât accesul la documente să fie facil și să nu existe riscul pierderii lor.
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE (A.C.)
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor de construire (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Lista şi semnăturile proiectanţilor;
- Memoriu general;
- Memorii de specialitate (arhitectură; structură; instalații electrice, termice și sanitare; dotări și instalații tehnologice; amenajări exterioare și sistematizare verticală; organizarea lucrărilor de execuție);
- Devizul general al lucrărilor;
- Anexe la memoriu (referate de verificare specialități; studii de specialitate; ridicare topografică);
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de încadrare în zonă pe suport cadastral;
- Plan de situație pe suport topografic recepționat OCPI;
- Proiect specialitatea Arhitectură (plan sistematizare verticală; planurile de nivel ale imobilului; fațade; secțiuni caracteristice);
- Proiect specialitatea Structură (plan și detalii fundații; proiect complet structură pentru construcții cu cel puțin 10 niveluri și mai multe subsoluri);
- Proiect specialitatea Instalații electrice, termice și sanitare (scheme coloane);
- Proiect organizarea lucrărilor de execuție.
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE DESFIINȚARE (A.D.)
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcții şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor de desființare (D.T.A.D.)
PIESE SCRISE:
- Lista şi semnăturile proiectanților;
- Memoriu general însoțit de material fotografic;
- Memoriu organizarea lucrărilor de execuție;
- Certificat fiscal Taxe și Impozite cu valoarea de impunere a construcției;
- Anexe la memoriu (expertiza tehnică, ridicare topografica);
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de încadrare în zonă pe suport cadastral;
- Plan de situație pe suport topografic recepționat OCPI;
- Releveu imobil (planurile de nivel ale imobilului; fațade; secțiuni caracteristice);
- Proiect organizarea lucrărilor de execuție.
Obținerea AUTORIZARE ORGANIZAREA EXECUȚIEI LUCRĂRILOR (O.E.)
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren și/sau construcții şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi și extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea organizării execuției lucrărilor de construire/desființare (D.T.O.E.):
PIESE SCRISE:
1. Lista şi semnăturile proiectanţilor;
2.Memoriu organizarea lucrărilor de execuție.
PIESE DESENATE:
1.Plan de încadrare in zona pe suport cadastral;
2.Plan de situație pe suport topografic;
3.Proiect organizarea lucrărilor de execuție.
Obținerea AUTORIZAȚIEI MODIFICĂRI DE TEMĂ ÎN TIMPUL EXECUȚIEI
? Ce este modificarea de temă: orice schimbare iniţiată de către investitor/proprietar care are în vedere funcţiunile şi/sau capacităţile funcţionale caracteristice, indicatorii tehnico-economici aprobaţi, soluţiile spaţiale şi/sau de amplasament şi alte asemenea cerinţe, care au fundamentat elaborarea documentaţiei tehnice – D.T, care a stat la baza emiterii autorizaţiei de construire.
? Când se autorizează: în timpul executării lucrărilor şi numai în perioada de valabilitate a autorizaţiei de construire survin modificări de temă privind lucrările de construcţii autorizate, care conduc la necesitatea modificării acestora, titularul are obligaţia de a solicita o nouă autorizaţie de construire; emiterea noii autorizaţii de construire – dacă lucrările corespunzătoare modificărilor de temă se înscriu în limitele actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului, precum şi ale avizelor şi acordurilor obţinute pentru autorizaţia de construire iniţială; dacă lucrările corespunzătoare modificărilor de temă depăşesc limitele actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului, precum şi ale avizelor şi acordurilor obţinute pentru autorizaţia de construire iniţială.
? Care sunt lucrările de modificare autorizabile: lucrări de modificare structurală (lucrările de consolidare, de supraetajare şi/sau de extindere a construcţiei); lucrări de modificare nestructurală, din care fac parte, în principal, lucrările de amenajări interioare şi recompartimentări uşoare, care nu afectează în mod semnificativ structura de rezistenţă a construcţiei şi pentru care este necesar avizul prealabil al unui proiectant autorizat.
? Cine verifică modul de încadrare a lucrărilor: Primăria Municipiului Tulcea prin Direcția Arhitect Șef; verificatorii de proiecte atestaţi; reprezentanţilor instituţiilor avizatoare pentru avizele şi acordurile obţinute pentru autorizaţia de construire iniţială; autoritatea competentă pentru protecţia mediului.
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare; q Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitarii taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării modificări de temă la A.C. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Lista şi semnăturile proiectanţilor;
- Memoriu general;
- Memorii de specialități (arhitectură; structură; instalații electrice, termice si sanitare; dotări și instalatii tehnologice; amenajări exterioare și sistematizare verticala; organizarea lucrărilor de execuție) cu precizarea modificărilor efectuate;
- Devizul general al lucrărilor;
- Anexe la memoriu (referate de verificare specialități; studii de specialitate; ridicare topografică);
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE: cu precizarea elementelor modificatoare;
- Plan de încadrare în zonă pe suport cadastral;
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (plan sistematizare verticală; planurile de nivel ale imobilului; fațade; secțiuni caracteristice);
- Proiect specialitatea Structură (plan și detalii fundații; proiect complet structură pentru construcții cu cel puțin 10 niveluri și mai multe subsoluri);
- Proiect specialitatea Instalații electrice, termice și sanitare (scheme coloane);
- Proiect organizarea lucrărilor de execuție.
ATENȚIE: Schimbarea soluţiilor tehnice din proiect pe parcursul execuţiei se pot face si pe bază de dispoziţie de şantier dată de proiectantul lucrărilor şi verificată de către un verificator de proiecte atestat în condiţiile legii, precum şi cu acordul scris al beneficiarului/investitorului/ administratorului/managerului de proiect, după caz, admițându-se modificări locale ale soluţiilor tehnice din documentaţia tehnică – D.T. autorizată fără emiterea unei noi autorizaţii de construire, dacă:
- nu se modifică funcţiunea consemnată în autorizaţia iniţială;
- se asigură respectarea prevederilor avizelor/acordurilor/punctului de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului, precum şi ale actului administrativ al acesteia după caz, anexe la autorizaţia iniţială;
- se asigură respectarea prevederilor Codului civil;
- nu se modifică condiţiile de amplasament (regim de înălţime, POT, CUT, aliniament, distanţele minime faţă de limitele proprietăţii, ori aspectul construcţiei);
- nu sunt periclitate rezistenţa şi stabilitatea clădirilor învecinate;
- se asigură respectarea prevederilor reglementărilor tehnice în domeniul securităţii la incendiu; se asigură economia de energie.
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE/ DESFIINȚARE DE INTRARE ÎN LEGALITATE
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării intrării în legalitate A.C./ A.D. (D.T.A.C./ D.T.A.D.):
PIESE SCRISE:
- Lista şi semnăturile proiectanţilor;
- Memoriu general;
- Memorii de specialități (arhitectură; structură; instalații electrice, termice si sanitare; dotări și instalații tehnologice; amenajări exterioare și sistematizare verticala; organizarea lucrărilor de execuție) cu precizarea modificărilor efectuate;
- Devizul general al lucrărilor;
- Anexe la memoriu (referate de verificare specialități; studii de specialitate; ridicare topografică);
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de încadrare în zonă pe suport cadastral;
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (plan sistematizare verticală; planurile de nivel ale imobilului; fațade; secțiuni caracteristice);
- Proiect specialitatea Structură (plan și detalii fundații; proiect complet structură pentru construcții cu cel puțin 10 niveluri și mai multe subsoluri);
- Proiect specialitatea Instalații electrice, termice și sanitare (scheme coloane);
- Proiect organizarea lucrărilor de execuție.
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE/ DESFIINȚARE pentru LUCRĂRI RĂMASE DE EXECUTAT
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor rămase de executat la A.C. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Lista şi semnăturile proiectanţilor;
- Memoriu general;
- Memorii de specialități (arhitectură; structură; instalații electrice, termice și sanitare; dotări și instalații tehnologice; amenajări exterioare și sistematizare verticala; organizarea lucrărilor de execuție) cu precizarea modificărilor efectuate;
- Devizul general al lucrărilor;
- Anexe la memoriu (referate de verificare specialități; studii de specialitate; ridicare topografică);
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de încadrare în zonă pe suport cadastral;
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (plan sistematizare verticală; planurile de nivel ale imobilului; fațade; secțiuni caracteristice);
- Proiect specialitatea Structură (plan și detalii fundații; proiect complet structură pentru construcții cu cel puțin 10 niveluri și mai multe subsoluri);
- Proiect specialitatea Instalații electrice, termice și sanitare (scheme coloane);
- Proiect organizarea lucrărilor de execuție.
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINȚARE în REGIM DE URGENȚĂ
? Ce este: în cazul lucrărilor de consolidare la clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică ori prin notă tehnică justificativă în clasa I de risc seismic şi care prezintă pericol public (în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamităţi naturale – cutremure, inundaţii, alunecări/prăbuşiri de teren sau altele asemenea – ori alte evenimente cu caracter excepțional; pentru lucrările de intervenţie în primă urgenţă la construcţii monumente istorice; pentru instalații care prezintă pericol public).
? Care sunt lucrările de intervenție: sprijiniri ale elementelor structurale/nestructurale avariate, demolări parţiale şi consolidări la structura de rezistenţă, obligatorii în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamităţi ori alte evenimente cu caracter exceptional, îmbunătăţire a terenului de fundare – dacă este cazul.
? Ce cuprinde documentația: documentaţiile tehnico-economice corespunzătoare fiecărei faze de proiectare – studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare, P.A.C., P.A.D., P.O.E., proiect tehnic – P.T., detalii de execuţie – D.E. care se vor elabora până la încheierea executării lucrărilor, cu respectarea avizelor şi acordurilor, precum şi, după caz, a actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului.
ATENȚIE: Emiterea autorizatiei lucrărilor de execuție/desființare în regim de urgență în cazul imobilelor situate în zonele de protecţie a monumentelor, în zonelor construite protejate, pentru imobilele care sunt monumente istorice clasate sau în curs de clasare sau pentru construcții cu valoare arhitecturală sau istorică se va face doar cu consultarea prealabilă a Direcției Județene de Cultură.
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnică cu CONȚINUT SIMPLIFICAT
? Ce este: documentaţie care prezintă elementele tehnice esenţiale necesare emiterii autorizaţiei de construire/desfiinţare şi prin care se stabilesc principalele coordonate privind încadrarea în indicii urbanistici aprobaţi, amplasarea construcţiilor şi relaţiile acestora cu vecinătăţile, schemele şi fluxurile funcţionale, compoziţia spaţială, structura de rezistenţă, expresia de arhitectură, dotarea şi echiparea construcţiilor – inclusiv soluţiile de asigurare, branşare şi racordare a acestora la infrastructura edilitară, după caz, pentru anumite tipuri de lucrări de construcții pentru care se elaborează o documentație mai simplificată în relație cu continuțul- cadru al unei documentații tehnice necesară autorizației de construire.
? Care sunt lucrările autorizabile: lucrări de modificare a compartimentărilor interioare; lucrări de închidere a balcoanelor/logiilor existente; împrejmuiri şi mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri, locuri de joacă şi agrement, pieţe şi alte lucrări de amenajare a spaţiilor publice; organizarea de tabere de corturi, căsuţe sau de rulote; lucrări de construcţii cu caracter provizoriu: chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame, copertine şi pergole situate pe căile şi spaţiile publice, anexe gospodăreşti, precum şi anexele gospodăreşti ale exploataţiilor agricole situate în extravilan.
ATENȚIE: Conținutul simplificat al documentației tehnice în scopul obținerii autorizație de construire/desființare se aplică pentru imobilele situate în afara zonelor de protecție a monumentelor sau a zonelor construite protejate și pentru imobilele care nu sunt monumente istorice clasate sau în curs de clasare, ori dacă acestea nu reprezintă construcții cu valoare arhitecturală sau istorică.
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnică cu CONȚINUT SIMPLIFICAT – ÎMPREJMUIRI
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate in conformitate cu indicatiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcții şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel; q Documentație tehnică pentru autorizarea executării de împrejmuiri. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumară a lucrărilor;
- Referat verificare siguranța în exploatare;
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (desfășurări pe toate laturile);
- Proiect specialitatea Structură (plan și detalii fundații sc. 1/100).
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnica cu CONȚINUT SIMPLIFICAT – MOBILIER URBAN
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcții şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării de mobilier urban. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumară a lucrărilor;
- Referat verificare siguranță în exploatare;
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.;
- Punct de vedere al Autorității competente pentru protecția mediului.
PIESE DESENATE:
1. Plan de situatie pe suport topografic;
2. Proiect specialitatea Arhitectură (elemente justificative);
3. Proiect specialitatea Structură (plan și detalii fundații sc. 1/100, după caz).
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnică cu CONȚINUT SIMPLIFICAT – PIEȚE și LUCRĂRI DE AMENAJARE A SPAȚIILOR PUBLICE
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării de piețe și lucrări de amenajare a spațiilor publice. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumară a lucrărilor;
- Referat verificare siguranța în exploatare;
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora,solicitate prin C.U.;
- Aviz Direcția de Sănătate Publică.
PIESE DESENATE:
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (elemente justificative);
- Proiect specialitatea Structură (plan și detalii fundații sc. 1/100, după caz).
Obtinerea AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentatie tehnica cu CONTINUT SIMPLIFICAT – COPERTINE si PERGOLE.
? Ce cuprinde documentatia:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării de copertine și pergole. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumară a lucrărilor;
- Memoriu de structură;
- Referat verificare siguranță în exploatare;
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (plan de învelitoare sc. 1/100);
- Proiect specialitatea Structură (sistem constructiv sc. 1/100).
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnică cu CONȚINUT SIMPLIFICAT – ORGANIZARE DE CAMPINGURI.
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate in conformitate cu indicatiile de completare; q Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării de organizare de campinguri. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumara a lucrărilor;
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U. și punct de vedere autoritate protecția mediului.
PIESE DESENATE:
1. Plan de situație pe suport topografic;
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnică cu CONȚINUT SIMPLIFICAT – CONSTRUCȚII PENTRU MIC COMERT STRADAL, EXPUNERE ȘI AFIȘAJ.
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare; q Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării de construcții pentru mic comert stradal, expunede și afisaj. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumară a lucrărilor;
- Memoriu de structură;
- Referat verificare rezistența mecanică și stabilitate (după caz);
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de încadrare în zona;
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (plan nivel și de învelitoare, fațade/vederi, secțiune sc. 1/100);
- Proiect specialitatea Structură (sistem constructiv sc. 1/100).
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnică cu CONȚINUT SIMPLIFICAT – ANEXE GOSPODĂREȘTI.
? Ce cuprinde documentația:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate în conformitate cu indicațiile de completare, datate și asumate prin semnătură de către solicitant, respectiv proiectant;
- Opis documentații depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării de anexe gospodărești. (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumara a lucrărilor;
- Memoriu de arhitectură;
- Memoriu de structură;
- Memoriu de instalații (după caz);
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U.
PIESE DESENATE:
- Plan de încadrare în zonă;
- Plan de situație pe suport topografic;
- Proiect specialitatea Arhitectură (planuri nivel,plan de învelitoare, fațade, secțiune, sc. 1/100);
- Proiect specialitatea Structură (plan fundații sc. 1/100).
- Scheme de instalații (după caz).
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE pe baza de documentație tehnică cu CONȚINUT SIMPLIFICAT – ANEXE GOSPODAREȘTI ale EXPLOATAȚIEI AGRICOLE în EXTRAVILAN.
? Ce cuprinde documentatia:
- Cerere tip (Formularul F8) cu anexele completate in conformitate cu indicatiile de completare;
- Opis documentatii depuse;
- Copie certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor legale;
- Dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- Documentație tehnică pentru autorizarea executării de anexe gospodărești ale exploatației agricole (D.T.A.C.):
PIESE SCRISE:
- Memoriu general cuprinzând descrierea sumară a lucrărilor;
- Memoriu de arhitectură;
- Memoriu de structură;
- Devizul general al lucrărilor;
- Avize și acorduri și anexele acestora, solicitate prin C.U. (acordul de mediu).
PIESE DESENATE:
1. Plan de încadrare in zona;
2. Plan de situație pe suport topografic;
3. Proiect specialitatea Arhitectură (planuri nivel,plan de învelitoare, fațade, secțiune, sc. 1/100);
4. Proiect specialitatea Structură (plan fundații sc. 1/100).
Obținerea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE/ DESFIINȚARE fără elaborarea DOCUMENTAȚIILOR DE URBANISM (P.U.Z./ P.U.D.)
– reparații – la clădirile de orice fel, cu condiţia menţinerii aceleiaşi funcţiuni, a suprafeţei construite la sol şi a volumetriei acestora; căi de comunicaţie, dotări tehnico-edilitare şi altele asemenea, fără modificarea traseului şi, după caz, a funcţionalităţii acestora; împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrări de amenajare a spaţiilor publice;
– modificări – la clădirile de orice fel, cu condiţia menţinerii aceleiaşi funcţiuni, a suprafeţei construite la sol şi a volumetriei acestora; lucrări de supraetajare a clădirilor cu încă un nivel, o singură dată, în suprafaţă de maximum 20% din suprafaţa construită desfăşurată a clădirilor, cu condiţia situării acestora în afara zonelor construite protejate sau a zonelor de protecţie a monumentelor, după caz; extindere a clădirilor sociale, de învăţământ, de sănătate, de cultură şi administrative aparţinând domeniului public şi privat al statului şi unităţilor administrativ-teritoriale, dacă se încadrează în reglementările urbanistice existente ale zonei;
– schimbarea folosinței construcției – dacă noua folosinţă corespunde prevederilor documentațiilor de urbanism în vigoare;
– protejare, restaurare şi conservare – la clădirile de orice fel, cu condiţia menţinerii aceleiaşi funcţiuni, a suprafeţei construite la sol şi a volumetriei acestora;
– cercetare şi de prospectare a terenurilor – foraje şi excavări necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice, exploatărilor de cariere, balastierelor, sondelor de gaze şi petrol, precum şi altor exploatări;
– organizarea de tabere de corturi
? Care sunt lucrările care NU SE autorizează:
– reparaţii: la împrejmuiri, la acoperişuri, învelitori sau terase când nu se schimbă materialele din care sunt executate şi forma acestora; tencuiri, zugrăveli, vopsitorii, placaje, pardoseli şi alte finisaje interioare; tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, placaje şi alte finisaje exterioare, dacă nu se modifică elementele de faţadă şi culorile clădirilor; branşamente şi racorduri exterioare în limitele proprietăţii; lucrări de întreţinere periodică la infrastructura de transport şi la instalaţiile aferente;
– înlocuiri: tâmplărie interioară şi exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor şi tâmplăriei; de sobe de încălzit şi ale coşurilor de fum aferente; instalaţiile interioare
– reabilitări: la elemente de faţadă (trotuare, ziduri de sprijin ori scări de acces, terase exterioare) fără modificarea calităţii şi formei arhitecturale; la anvelopei şi/sau acoperiş, dacă nu se schimbă sistemul constructiv al acestuia, respectiv terasă/şarpantă la clădiri de locuit individuale cu cel mult 3 niveluri);
– montări: ale sistemelor locale de încălzire şi de preparare a apei calde menajere; ale aparatelor individuale de climatizare şi/sau de contorizare a consumurilor de utilităţi;
– schimbarea de destinaţie: cu încadrarea în destinația funcțională a zonei, cu excepția celor care necesita lucrări de construire/desfiinţare pentru care legea prevede emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare;
– introducerea de reţele şi echipamente: de comunicaţii electronice în infrastructurile fizice subterane existente, construite cu această destinaţie, introducerea de reţele şi echipamente de comunicaţii electronice în infrastructurile fizice interioare existente;
– intervenţii în scopul implementării măsurilor necesare conform legislaţiei prevenirii şi stingerii incendiilor în vigoare, respectiv executarea instalaţiilor specifice prevenirii şi stingerii incendiilor, în vederea obţinerii autorizaţiei de securitate la incendiu;
– plantări ale perdelelor forestiere de protecţie şi împăduriri pe terenuri degradate;
– construcţii funerare subterane şi supraterane, cu avizul administraţiei cimitirului;
– amplasarea de structuri uşoare demontabile pentru acoperirea terenurilor de sport existente sau destinate desfăşurării evenimentelor culturale.
ATENȚIE: Lucrările precizate mai sus NU se pot executa fără autorizație de construire/desființare DACĂ modifică structura de rezistență şi/sau aspectul arhitectural al construcțiilor amplasate în zone de protecţie a monumentelor sau în zone construite protejate, care nu sunt monumente istorice clasate sau în curs de clasare, ori dacă acestea nu reprezintă construcții cu valoare arhitecturală sau istorică. Lucrările se pot executa numai cu NOTIFICAREA prealabilă a Primăriei şi avizul favorabil al Direcției Județene pentru Cultură.
– amplasarea – de tonete și pupitre acoperite sau închise, destinate difuzării și comercializării presei, cărților şi florilor, care sunt amplasate direct pe sol, fără fundaţii şi platforme, în suprafață de maximum 12 mp;
– reabilitări/retehnologizări, inclusiv modificarea, înlocuirea sau adăugarea de echipamente reţelelor de comunicaţii electronice, în cazul în care pentru acestea nu sunt necesare şi lucrări asupra infrastructurilor fizice de susţinere, efectuate de beneficiarii regimului de autorizare generală din domeniul comunicaţiilor electronice şi/sau de operatorii de reţea;
– lucrările geofizice de cercetare şi prospecţiune a potenţialului petroligen, prospecţiuni seismice, vibrare controlată, prospecţiuni gravimetrice, prospecţiuni magnetometrice, prospecţiuni geoelectrice, prospecţiuni radiometrice, teledetecţie, în condiţiile în care acestea nu presupun foraje sau lucrări de natura lucrărilor de construcţii;
– lucrări de branşamente: aeriene în zonele în care nu sunt interzise prin regulamentul local de urbanism; şi racorduri executate pe domeniul public la infrastructura tehnico-edilitară existentă în zonă, cu acordul/autorizaţia administratorului drumului;
– montarea pe clădiri: anexe gospodăreşti şi pe sol a sistemelor fotovoltaice pentru producerea energiei electrice de către prosumatori pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau a panourilor solare pentru încălzirea sau prepararea apei calde pentru consumul casnic, cu înştiinţarea prealabilă a autorităţilor administraţiei publice locale şi cu respectarea legislaţiei în vigoare.
pasul 5 – RECEPȚIA LA TERMINAREA LUCRĂRILOR
? Ce este: momentul de finalizarea a lucrărilor pentru realizarea unor construcţii noi sau a unor intervenţii la construcţii
existente, conform autorizaţiei de construire/desfiinţare sau ale altor documentelor prevăzute în cartea tehnică a construcţiei.
? Cine o efectuează: investitor/proprietar atât pentru construcţii noi sau intervenţii la construcţii existente şi se realizează în două etape: recepţia la terminarea lucrărilor și/ sau recepţia finală, la expirarea perioadei de garanţie.
? Cine face parte din comisia de recepție:
- un reprezentant desemnat de către investitor, dirigintele de șantier, care este şi preşedintele comisiei;
- un reprezentant desemnat de către Primaria Municipiului Tulcea, Direcția Arhitect Șef;
- 1-3 specialişti în domeniul lucrărilor de construcţii supuse recepţiei, în funcţie de categoria şi clasa de importanţă a construcţiilor, desemnaţi de investitor, alţii decât cei implicaţi în proiectarea/execuţia obiectivului de investiţii, ca angajaţi ai investitorului;
- un reprezentant desemnat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. (investitii noi sau lucrărilor de intervenţii pentru construcţii încadrate în categoria de importanţă A – „excepţională”, B – „deosebită” şi C – „normală“ şi în cazul la aceste categorii de construcţii; investiţii de interes public sau social noi sau lucrărilor de intervenţii finanţate total sau parţial din fonduri publice, care constau în realizarea de construcţii noi încadrate, în categoria de importanţă D – „redusă“);
- un reprezentant desemnat Direcția Judeteană de Cultură – D.J.C. (pentru monumente istorice);
- un reprezentant desemnat de către ordonatorul principal de credite bugetare, după caz;
- reprezentanţii executantului şi ai proiectantului participă în calitate de invitaţi.
? În ce constă:
- respectarea prevederilor din autorizaţia de construire, avize/acorduri şi condiţiile de execuţie impuse de autorităţile competente;
- executarea lucrărilor în conformitate cu prevederile contractului de lucrări/de execuţie;
- terminarea tuturor lucrărilor prevăzute în contractul de lucrări/de execuţie încheiat între investitor şi executant şi în documentaţia anexă la contract, respectiv a lucrărilor aferente părţilor/obiectelor/sectoarelor din/de construcţie ;
- documentele care intră în componenţa cărţii tehnice a construcţiei, inclusiv proiectul tehnic de execuţie actualizat la data finalizării lucrărilor: „as built”, dispoziţiile de şantier, procesele-verbale de lucrări ascunse, procesele-verbale de control în faze determinante, precum şi orice alt document aferent proiectării şi execuţiei lucrărilor;
- existenţa devizului general actualizat la terminarea lucrărilor şi/sau a documentelor care certifică valoarea calculată de Primaria Municipiului Tulcea în vederea regularizării taxei de autorizare, din care să reiasă valoarea finală a lucrărilor executate, precum şi a cotelor legal datorate Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C.;
- adeverinţa eliberată de Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C., prin care se confirmă plăţile efectuate, respectiv dacă investitorul a virat către Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. sumele aferente cotelor precum şi penalităţilor aferente, dacă este cazul;
- existenţa certificatului de performanţă energetică, după caz;
- procesul-verbal de recepţie parţială, prevăzut în cazul preluării de către investitor a unei părţi din construcţie, pe stadii fizice de execuţie, după caz;
- referatele pe specialităţi întocmite de proiectant şi dirigintele de şantier cu privire la modul în care a fost executată lucrarea;
- alte documente pe care le consideră necesare.
? Ce conține procesul verbal de recepție:
- constatări vizuale ale construcţiei şi analiza documentelor;
- valoarea finală a lucrărilor executate, cu şi fără TVA;
- realizarea măsurilor prevăzute în avizul de securitate la incendiu şi în documentaţia de execuţie din punct de vedere al prevenirii şi al stingerii incendiilor;
- remedieri ale execuției şi termenul de remediere;
- eventuale explicaţii şi/sau observaţii ale executantului;
- refuzul executantului de a semna procesul-verbal de recepţie, după caz;
- situaţiile de absenţă a unor membri ai comisiei sau invitaţi convocaţi;
- decizia de admitere/ respingere/ suspendare a recepţiei;
- perioada de garanţie a lucrărilor.
? Când se suspendă recepția:
- pentru neconformităţi, neconcordanţe, defecte ori deficienţe care sunt de natură să afecteze utilizarea construcţiei conform destinaţiei sale;
- pentru existenţa unor lucrări realizate necorespunzător, nefinalizate sau neexecutate, care pot afecta cerinţele fundamentale aplicabile;
- când construcţia prezintă sau sunt suspiciuni de vicii a căror remediere este de durată şi strict necesară pentru asigurarea utilităţii construcţiei conform destinaţiei preconizate;
- când investitorul nu pune la dispoziţia comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor documentele;
- când nu s-a constituit componența comisiei.
? Când se respinge recepția:
- când comisia de recepţie la terminarea lucrărilor nu a putut examina nemijlocit construcţia;
- când executantul nu remediază aspectele sesizate, inclusiv cele rezultate în urma expertizelor tehnice, ridicărilor topografice, încercărilor suplimentare, probelor, măsurătorilor şi altor teste solicitate, în termenul de remediere;
- când nu au fost realizate măsurile prevăzute în avizul de securitate la incendiu şi în documentaţia de execuţie din punct de vedere al prevenirii şi al stingerii incendiilor;
- când se constată vicii care nu pot fi înlăturate şi care prin natura lor implică nerealizarea uneia sau a mai multor cerinţe fundamentale, caz în care se impun expertize tehnice, reproiectări, refaceri de lucrări şi altele;
- când reprezentantul autorităţii administraţiei publice competente care a emis autorizaţia de construire/desfiinţare (Primăria Municipiului Tulcea), al Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C., al Direcţiei judeţene pentru cultură Tulcea- D.J.C. sau al Inspectului judeţean pentru situaţii de urgenţă – I.S.U. propun respingerea recepţiei;
- când se constată că lucrările nu respectă autorizaţia de construire.
pasul 6 – Obținerea CERTIFICATULUI DE ATESTARE A EDIFICĂRII/ EXTINDERII CONSTRUCȚIEI
? Ce este: dreptul de proprietate asupra construcţiilor înscris în cartea funciară prin confirmarea faptului că edificarea construcţiilor s-a efectuat conform autorizaţiei de construire şi că există proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.
? Cine îl emite: Direcția Arhitect Șef, Serviciul Autorizări Construcții, Compartimentul Recepții, Edificări și Inspecție Urbană din cadrul Primăriei Municipiului Tulcea și este semnat de întocmitor, arhitect șef și primar.
? În cât timp se emite: 30 zile de la data înregistrării cererii, cu condiția existenței documentației complete.
? Când nu se poate emite: când nu se îndeplinesc toate cerinţelor fundamentale şi a celor relative la încadrarea în reglementările de urbanism;
? Ce se întâmplă în cazul neobținerii lui: se va elibera un certificate de către Direcția Arhitect Șef din cadrul Primariei Municipiului Tulcea necesar înregistrării imobilului la Serviciul Impozite și Taxe Tulcea în vederea impunerii și înscrierea construcției/lor în evidențele fiscal și construcția se poate înscrie extratabular în cartea funciară.
ATENȚIE: în cazul construcțiilor mai vechi de 3 ani nu se mai aplică amenzi însă obținerea certificatului de atestare se va face în baza unei expertize tehnice cu privire la respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcţii, inclusiv cu încadrarea în reglementările de urbanism aprobate, care să confirme situaţia actuală a construcţiilor şi respectarea dispoziţiilor în materie şi a unei documentaţii cadastrale.
Obținerea CERTIFICATULUI DE ATESTARE A EDIFICARII/ EXTINDERII CONSTRUCȚIEI pentru CONSTRUCȚII AUTORIZATE
? Ce documente se depun:
- cerere tip semnată de proprietar/ titularul autorizației;
- copie carte identitate/ certificate eliberat de Registrul Comerțului;
- actul de proprietate al imobilului;
- autorizația/ autorizațiile de construire însoțite de documentația tehnică vizate spre neschimbare;
- procesul verbal de receptive la terminarea lucrărilor/ proces verbal de constatare privind stadiul executării lucrărilor;
- fotografii fațade imobil;
- declarație pe proprie răspundere a proprietarului imobilului/titularului autorizației ca imobilul a respectat în totalitate Autorizația de construire și imobilul nu a suferit modificări de la data executării și până la data edificării; extras de carte funciară pentru informare de dată recentă (nu mai vechi de 6 ani);
- măsurători cadastrale imobil realizat (plan de amplasament de delimitare imobil în format analogic și digital).
Toate documentele solicitate se vor îndosaria, astfel încât accesul la documente să fie facil și să nu existe riscul pierderii lor.
Obținerea CERTIFICATULUI DE ATESTARE A EDIFICĂRII/ EXTINDERII CONSTRUCȚIEI pentru CONSTRUCȚII NEAUTORIZATE (construire înainte de 1 august 2001)
?Ce documente se depun:
- cerere tip semnată de proprietar;
- copie carte identitate/ certificate eliberat de Registrul Comerțului;
- certificat fiscal eliberat de Serviciul Taxe și impozite din cadrul Primăriei Municipiului Tulcea cu anul înregistrării imobilului;
- actul de proprietate al imobilului;
- fotografii fațade imobil;
- extras de carte funciară pentru informare de data recentă (nu mai vechi de 6 luni);
- măsurători cadastrale imobil realizat (plan de amplasament de delimitare imobil în format analogic și digital);
- declarație pe proprie răspundere, legalizată, prin care petentul declară anul edificării imobilului;
- memoriu de arhitectură: condiții de amplasare (regim juridic, economic, tehnic), descrierea construcției, încadrarea în clasa și categoria de importanță, modul în care răspunde la cerințele de verificare ale construcției, referate de verificare întocmite de specialiști atestați);
releveu construcție întocmit și semnat de arhitect cu drept de semnătură;
expertiză tehnică privind rezistență mecanică și stabilitatea, întocmite de specialiști atestați de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
Toate documentele solicitate se vor îndosaria, astfel încât accesul la documente să fie facil și să nu existe riscul pierderii lor.
Obținerea CERTIFICATULUI DE ATESTARE A EDIFICĂRII/ EXȚINDERII CONSTRUCȚIEI pentru CONSTRUCȚII NEAUTORIZATE (construire înainte de 1 august 2021 și după, dar până în 2021)
?Ce documente se depun:
- cerere tip semnată de proprietar;
- copie carte identitate/ certificate eliberat de Registrul Comerțului;
- certificat fiscal eliberat de Serviciul Taxe și impozite din cadrul Primăriei Municipiului Tulcea cu anul înregistrării imobilului; actul de proprietate al imobilului;
- fotografii fațade imobil;
- extras de carte funciară pentru informare de dată recentă (nu mai vechi de 6 luni);
- măsurători cadastrale imobil realizat (plan de amplasament de delimitare imobil în format analogic și digital);
- declarație pe proprie răspundere, legalizată, prin care petentul declară anul edificării imobilului;
- memoriu de arhitectură: condiții de amplasare (regim juridic, economic, tehnic), încadrarea în prevederile urbanistice (PUG/ PUZ/ PUD), descrierea Construcției, încadrarea în clasa și categoria de importanță, modul în care răspunde la cerințele de verificare ale construcției, referate de verificare întocmite de specialiști atestați);
- releveu construcție întocmit și semnat de arhitect cu drept de semnătură;
- expertiză tehnică privind rezistența mecanica și stabilitatea, întocmite de specialiști atestați de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice;
- acorduri notariale, după caz;
- avizul Direcției Județene de Cultură (construcții monumente istorice sau în zone protejate, realizate după 2009).
UNDE INCEPE ȘI SE TERMINĂ CONSTRUIREA UNEI CASE?
1. Alegerea amplasamentului.
!!!!! NU EZITAȚI SĂ CEREȚI UN CERTIFICAT DE URBANISM ÎN SCOPUL INFORMĂRII LA PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TULCEA PENTRU A AFLA ÎN CE MOD ȘI CE PUTEȚI CONSTRUI SAU DACĂ AMPLASAMENTUL NU ESTE PROBLEMATIC.
2. Alegerea proiectantului documentațiile şi proiectele tehnice se elaborează de colective tehnice de specialitate, se însuşesc şi se semnează de cadre tehnice cu pregătire superioară numai din domeniul arhitecturii, urbanismului, construcţiilor şi instalaţiilor pentru construcţii
!!! Șeful de proiect trebuie să fie un arhitect cu drept de semnatură înregistrat la O.A.R. https://oar.archi/
3. Întocmirea temei de proiectare se face pornind de la doleanțele beneficiarului, posibilitățile de amplasare în conformitate cu reglementările urbanistice ale zonei prin consultarea unui arhitect cu drept de semnătură.
4. Obținerea Certificatului de urbanism emis de câtre Primaria Municipiului Tulcea
5. Obținerea Acordurilor și avizelor specifice înaintea depunerii documentației tehnice D.T.A.C.
6. Obținerea Autorizației de construire/desființare emisă de către Primăria Municipiului Tulcea
7. Alegerea constructorului și a dirigintelui de șantier ca reprezentant al beneficiarului
8. Începerea lucrărilor autorizate (construire/ desființare) anunțare la I.S.C. și la Primaria Municipiului Tulcea
9. Urmărirea executării lucrărilor autorizate de catre dirigintele de santier si a proiectanților (arhitect, ingineri de structura și instalatii) la fazele determinante ale lucrărilor
10. Recepția parțială a executării lucrărilor autorizate se poate face în momentul în care șantierul se conservă pe o perioadă determinată și se anunță la Primăria Municipiului Tulcea
11. Recepția finală a executării lucrărilor autorizate se poate face în momentul finalizării lucrărilor, prin constatarea comisiei de recepție
12. Obţinerea Certificatului de atestare a edificării/ extinderii construcţiei se face după finalizarea execuţie construcţiei cu respectării documentaţiei tehnice autorizate şi în cazul construcţiilor neautorizate pe baza unei documentaţii tehnice speciale.
TERMENI DE SPECIALITATE
- Construcţii cu caracter provizoriu – Construcţiile autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor utilizate, care, prin specificul funcţiunii adăpostite ori datorită cerinţelor urbanistice impuse de autoritatea publică, au o durată de existenţă limitată, precizată şi prin autorizaţia de construire; realizate din materiale şi alcătuiri care permit demontarea rapidă în vederea aducerii terenului la starea iniţială (confecţii metalice, piese de cherestea, materiale plastice ori altele asemenea) şi sunt de dimensiuni reduse: chioşcuri, tonete,cabine, locuri de expunere situate pe căile şi în spaţiile publice, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame, copertine, pergola.
- Anexe gospodăreşti – Construcţiile cu caracter definitiv sau provizoriu, menite să adăpostească activităţi specifice, complementare funcţiunii de locuire, care, prin amplasarea în vecinătatea locuinţei, alcătuiesc împreună cu aceasta o unitate funcţională distinctă (bucătării de vară, grajduri pentru animale mari, pătule, magazii, depozite şi altele asemenea, în mod similar, sunt asimilabile noţiunii de anexe gospodăreşti şi garajele, serele, piscinele şi altele asemenea).
- Anexe gospodăreşti ale exploataţiilor agricole – Construcţiile situate în zone izolate în extravilan şi îndepărtate de localitatea de reşedinţă a lucrătorilor agricoli, menite să adăpostească maşini agricole, utilaje, mici ateliere, scule, alte bunuri ale acestora, inclusiv animale, precum şi spaţii pentru cazare temporară pe timpul campaniilor agricole.
- Clădiri de importanţă redusă – Construcţii cu funcţii obişnuite, cu un grad de risc scăzut, care afectează un număr redus de oameni (clădiri de locuit cu S+P+1E, cu maximum 6 apartamente, inclusiv anexele gospodăreşti ale acestora; clădiri pentru învăţământ cu cel mult 4 unităţi funcţionale; dispensare comunale fără staţionar; sedii administrative în mediul rural: primării, posturi de poliţie, cooperative de credit rural, biblioteci, oficii poştale şi altele asemenea; clădiri pentru comerţ şi alimentaţie publică, cu o suprafaţă de până la 200 mp şi cu deschideri până la 6 m; hale şi ateliere pentru activităţi meşteşugăreşti care nu generează vibraţii, cu o suprafaţă de până la 200 mp şi deschideri până la 6 m; dependinţe şi anexe gospodăreşti: garaje, bucătării de vară, grajduri, şuri şi altele asemenea; construcţii cu caracter provizoriu).
- Regimul juridic al unui imobil– situarea acestuia (intravilan/ extravilan); natura proprietății sau titlul asupra imobilului conform extrasului de carte funciara; servituţiile care grevează asupra imobilului, dreptul de preemţiune, zona de utilitate publică; includerea imobilului în listele monumentelor istorice şi/sau ale naturii ori în zona de protecţie a acestora, după caz.
- Regimul economic al unui imobil – folosinţa actuală; destinaţia stabilită prin planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului aprobate; reglementări ale administraţiei publice centrale şi/sau locale cu privire la obligaţiile fiscale ale investitorului; alte prevederi rezultate din hotărârile consiliului local sau judeţean cu privire la zona în care se află imobilul.
- Regimul tehnic al unui imobil
– informaţii extrase din documentaţiile de urbanism, inclusiv din regulamentele de urbanism aferente, din planul cadastral deţinut de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, ori din planurile de amenajare a teritoriului, după caz, precum şi restricţiile impuse, în situaţia în care asupra imobilului este instituit un regim urbanistic special (zonă protejată, interdicţii temporare sau definitive de construire);
– obligaţii/constrângeri de natură urbanistică ce vor fi avute în vedere la proiectarea investiţiei;
– echiparea cu utilităţi existente şi referinţe cu privire la noi capacităţi prevăzute prin studiile şi documentaţiile anterior aprobate;
– circulaţia pietonilor şi a autovehiculelor, accesele auto şi parcajele necesare în zonă, potrivit studiilor şi proiectelor anterior aprobate.
- Verificator de proiecte – specialist cu activitate în construcţii atestat în unul sau mai multe domenii/subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţiile aferente construcţiilor, care efectuează verificarea proiectelor în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor tehnice şi cerinţelor fundamentale aplicabile prevăzute de lege.
- Expert tehnic – specialist cu activitate în construcţii atestat în unul sau mai multe domenii/subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţiile aferente construcţiilor, care efectuează expertiza tehnică a construcţiilor, a execuţiei lucrărilor de construcţii şi, în situaţiile prevăzute de lege, efectuează expertizarea tehnică a proiectelor .
CADRUL LEGAL APLICAT DOMENIULUI URBANISMULUI, AMENAJĂRII TERITORIULUI ȘI CONSTRUCȚIILOR
- Legea nr. 50/29 iulie 1991 privind Autorizarea executării lucrărilor de construcţii
- Ordinul nr. 839 /12 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
- 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii
- Legea nr. 10/1995 privind Calitatea în construcţii
- Legea nr. 350/ 6 iulie 2001 privind Amenajarea teritoriului şi urbanismul
- Ordinul nr. 233/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul şi de elaborare şi actualizare a documentaţiilor de urbanism
- Legea nr. 7/1996 privind Cadastrul și publicitatea imobiliară
- Ordinul 600/ 2023 pentru aprobarea Regulamentului de recepție și înscriere în evidențele de cadastru și carte funciară