Drum Expres DX8: Solicitare către Guvernul României
În cursul zilei de 15 februarie 2023, domnul Ștefan ILIE, în calitate de Primar al Municipiului Tulcea, a transmis o Solicitare către Guvernul României, adresată domnului Nicolae – Ionel CIUCĂ, Prim – Ministru al României.
Solicitarea face referire la necesitatea deblocării Proiectului Drum Expres DX 8 Constanța – Tulcea – Brăila, lucrare de infrastructură ce ar asigura contextul dezvoltării durabile a întregii regiuni în ansamblu, creându-se, implicit, premizele ca municipiul Tulcea să depășească statutul de ,,capăt de linie” pentru a deveni un veritabil punct de conexiune.
În decursul ultimilor doi ani, Municipiul Tulcea a întreprins demersurile necesare pe lângă Ministerul Transporturilor și C.N.A.I.R, pentru realizarea unei conexiuni mai ferme a Municipiului cu DX 8, prin proiectarea unor Drumuri de legătură între localitățile Tulcea, Mineri, Cataloi, Agighiol și Malcoci, sub forma unei noi centuri conectate la Drumul Expres.
Redăm, integral, conținutul Solicitării:
Către: GUVERNUL ROMÂNIEI
În atenția: Domnului Prim-Ministru Nicolae – Ionel CIUCĂ
Stimate Domnule Prim – Ministru,
O dublă provocare pentru dezvoltarea durabilă a Deltei Dunării este reprezentată de conservarea activelor sale ecologice și de îmbunătățirea calității vieții pentru locuitorii săi. Delta găzduiește o biodiversitate extraordinară și asigură o serie de servicii de mediu importante. Este cea mai mare deltă naturală care a mai rămas în Europa și una dintre cele mai mari din lume. Este, de asemenea, singura deltă fluvială care se află în întregime într-o Rezervație a Biosferei. Declarată Rezervația Biosferei de către UNESCO și sit Ramsar în 1990, Delta Dunării este unul dintre cele mai valoroase habitate de pe continent pentru biodiversitatea și flora și fauna specifice deltei. Cea mai importantă caracteristică fizică și ecologică a Deltei (RBDD) este vasta sa întindere de zone umede, inclusiv mlaștini de apă dulce, lacuri și iazuri, cursuri de apă și canale.
Cadrul financiar multianual 2014-2020, a pus la dispoziția statelor membre un nou mecanism de finanțare, mecanismul investiții teritoriale integrate care permite implementarea unor proiecte finanțate din fondurile europene, într-o manieră transectorială.
Aceasta presupune atragerea de fonduri din axele prioritare ale unuia sau mai multor Programe Operaționale, pentru asigurarea coordonării și implementării unei Strategii Integrate pentru un teritoriu specific.
Noul mecanism Investiția Teritorială Integrată reprezintă un instrument financiar pus la dispoziţia statelor membre pe parcursul perioadei de programare 2014-2020, care permite implementarea unor proiecte finanțate în cadrul unor Programe Operaţionale diferite, într-o manieră transectorială și spatială. Aceasta presupune atragerea de fonduri din cadrul mai multor axe prioritare al unuia sau a mai multor Programe Operaționale, pentru a asigura coordonarea și implementarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Durabilă a Deltei Dunării pentru teritoriul specific, aprobată prin intermediul HG 602/2016.
Acordul de parteneriat dintre Guvernul României şi Comisia Europeană prevede că, pentru perioada de programare FESI 2014-2020: „România va folosi cu prioritate instrumentul ITI în Rezervaţia Biosferei Delta Dunării (un teritoriu unic cu caracteristici foarte specifice: o populaţie împrăştiată şi izolată, specializare economică şi vulnerabilitate, precum şi acces redus la servicii, etc.)”
Unul din obiectivele Strategiei Integrate de Dezvoltare Durabilă a Deltei Dunării îl reprezintă conectivitatea, care necesită conectarea întregii regiuni la un sistem modern de infrastructură de transport rutier de mare viteză, care să reducă timpii de deplasare pentru oameni și timpii de transport a mărfurilor dinspre și înspre întreaga regiune, respectiv Tulcea si Delta Dunării.
Astfel, în cadrul Master Planului General de Transport al României aprobat prin H.G. nr. 666/2016, cât și prin revizuirea acestuia prin H.G. nr. 1.312 din 30 decembrie 2021, a fost identificat proiectul de realizare a unui drum expres Brăila-Tulcea-Constanța (inclusiv Pod peste Dunăre la Brăila), proiect inclus la finanțare în perioada 2014-2020.
În perioada de implementare a FESI 2014-2020 au fost realizate următoarele activități:
1. A fost semnat, in anul 2018, contractul de proiectare și execuție a obiectivului: ,,Pod suspendat peste Dunăre”
Construirea unui pod peste Dunăre între Măcin și Brăila reprezintă un obiectiv prioritar, întrucât în acest fel se poate crea o legătură mai bună cu sistemul urban Brăila-Galați, cu partea de nord a României, cu Republica Moldova și Ucraina, proiect ce este inclus in cadrul Masterplanului General.
Strategia de transport are în vedere, de asemenea, modernizarea aeroportului ,,Delta Dunării”, reabilitarea drumului Tulcea – Constanța, precum și o serie de alte obiective de amploare mai redusă, pentru realizarea cărora implicarea autorităților publice locale reprezintă un factor cheie de succes. Toate acestea vor contribui la creșterea accesibilității Deltei Dunării la nivel național și internațional.
Stadiu: in executie, finalizare estimată în anul 2023
2. A fost semnat, în anul 2020, contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru obiectivul Drum Expres Brăila (Jijila) – Tulcea (Cataloi) DX 8
Stadiu: în execuție, nu a fost aprobat studiul AMC1 încă din anul 2021, finalizare estimată în anul 2023
3. A fost semnat, în anul 2020, contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru obiectivul Drum Expres Constanța-Tulcea DX 8
Stadiu: în execuție, nu a fost aprobat studiul AMC1 încă din anul 2021, finalizare estimată în anul 2023
4. A fost semnat, in anul 2022, contractul pentru Servicii de Elaborare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Executie pentru Drumuri de legatură cu conexiune la Drumul Express Constanța – Tulcea – Brăila, între localitățile Tulcea, Mineri, Cataloi, Agighiol și Malcoci
Stadiu: în execuție, nu a fost aprobat studiul AMC1, finalizare estimată în anul 2023.
Rolul acestei infrastructuri îl reprezintă îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în Uniunea Europeană, contribuind astfel la dezvoltarea pieții interne cu scopul de a crea condiții pentru creșterea volumului investitorilor, promovarea transportului durabil și a coeziunii în rețeaua de drumuri europene.
Suplimentar, efectele războiului din Ucraina au generat o crestere a cererii de transport, atât de mărfuri cât și de persoane, unul din punctele de trecere a frontierei din județul Tulcea (Vama Isaccea) fiind foarte intens folosit. Astfel, rolul acestei infrastructuri rutiere devine atât de dezvoltare durabilă cât și strategică, si chiar de importanță militară deosebiltă.
Pe cale de consecință, stimate Domnule Prim Ministru Nicolae-Ionel CIUCĂ, vă solicităm implicarea, pe de o parte la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, respectiv CNAIR si JASPERS-BEI, iar pe de altă parte pentru deblocarea celor două contractate, respectiv a Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru obiectivul Drum Expres Brăila (Jijila) – Tulcea (Cataloi) DX 8 si a Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru obiectivul Drum Expres Constanța-Tulcea Dx 8, deoarece aceste contracte sunt intârziate din diverse motive care nu sunt rationale, iar în acest moment este necesară și conectarea podului peste Dunăre de la Brăila cu viitoarea infrastructură rutieră aflată în stadiul de proiectare.
Această deblocare ar asigura premizele dezvoltării durabile a principalelor orașe care se pot conecta la această viitoare infrastructură de transport (Brăila, Galați, Tulcea) și, mai ales, poate asigura o conectivitate cu Ucraina pentru transferul de mărfuri pentru Grecia, Bulgaria și Turcia, implicit va asigura un rol important în reconstrucția Ucrainei după razboi, îndeplinind și un rol strategic.
Asigurându-vă de întreaga noastră considerație, vă mulțumim!
Al Dummneavoastră,
Ștefan ILIE,
PRIMARUL MUNICIPIULUI TULCEA